-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46754 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

با توجّه به آية 44 مؤمنون، نسل كنوني از كدام قوم است زيرا اين اقوام مرتباً به هلاكت مي رسيدند؟

آيه مي فرمايد: ثم ارسلنا رسلنا...؛ سپس رسولان خود را يكي بعد از ديگري فرستاديم. هر زمان رسولي براي (هدايت) قومي آمد، او را تكذيب كردند ولي ما امت هاي سركش را هلاك نموديم و آن ها را احاديثي قرار داديم (چنان محو شدند كه تنها نامي از آن ها باقي ماند). دور باد از رحمت خدا قومي كه ايمان نمي آورند.

از آن جا كه آيه، پس از پايان داستان قوم ثمود، اشاره به اقوام ديگري كه بعد از آن ها و قبل از حضرت موسي(ع) روي كار آمدند، كرده، مي فرمايد: بعد از آنان جمعيت هاي ديگري را روي كار آورديم.

با توجه به آيات، اقوام متعدّدي را خدا به هلاكت رساند، اما دليل نمي شود كه خدا همة انسان ها را به هلاكت رسانده باشد، به طوري كه بشري باقي نمانده باشد. اقوامي مي روند واقوام ديگري جايگزين مي شوند. چه بسا اقوام ديگري در جاهاي ديگر وجود داشتند كه نسل كنوني از آن ها مي باشد.

اگر به جريان حضرت نوح(ع) توجه كنيم، مي فهميم وقتي نوح(ع) به خاطر گناه امت نوحه كرد و خداوند امتش را دچار طوفان كرد، نوح(ع) براي بقاي مخلوقات الهي، از هر جنس، يك جفت را وارد كشتي كرد، تا نسل آن ها باقب بماند. اگر خدا تمام موجودات زمان نوح(ع) را مبتلا به عذاب و طوفان مي كرد، ديگر امروز خبري از آدمي نبود.

در بسياري از آيات به جايگزيني اقوام اشاره شده است، كه به عنوان نمونه به آياتي اشاره مي شود: و كم قصمنا من قربه لاكن ظالمهٌ و انشأنا بعدها قوما آخرين؛ بسا قومي را در هم شكستيم، به خاطر ظلم آن ها و قوم ديگري را جايگزين ساختيم.[5]

و يستخلف ربّي قوماً غيركم؛ پروردگارم مي تواند شما را نابود كند و قومي ديگر را جايگزين سازد.

بنابراين نابود كردن تمام بشر جز در قيامت نخواهد بود كه پس از صور اوّل اسرافيل اتفاق مي افتد.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.